#59 - Verslag: Van Stress naar Zen – Theosophical Society Point Loma
Hai GuidoFox hier! Gaaf dat je dit artikel leest!
Vandaag wil ik het naar aanleiding van de lezing ‘Van Stress naar Zen’ hebben over stress.
We leven momenteel in een snelle tijd en dat kan ons als mens stress opleveren. De communicatie gaat razendsnel en dagelijks ontvangen we via internet en social media een spervuur aan informatie, gedachten en ideeën. Ook is de werkdruk enorm toegenomen, waardoor nu al 1 op 6 mensen te kampen heeft met een burn-out. En daarvan veelal al jonge mensen.
Stress veroorzaakt burn-outklachten en wellicht later op termijn een echte burn-out. Een burn-out kan ook een depressie tot gevolg hebben. Heel veel mensen zijn op zoek naar antwoorden op prangende levensvragen. Stress/burn-out/depressie kan hierin ook zijn oorzaak hebben.
Een mens kan drie denkmethoden hebben aangaande stress.
1. Gericht op de eigen waarheid
De persoon bekijkt alles vanuit zijn eigen waarheidsbesef en neemt niets van anderen aan en ook niet van gedegen wetenschappelijk onderzoek. Degene denkt dat hij of zij de waarheid in pacht heeft en probeert stress – op een egoïstische wijze – op te lossen.
2. Gericht op de objectieve waarheid (wetenschappelijke waarheid)
De persoon leest alle artikelen die er te vinden zijn over stress en probeert alles te onderzoeken. Dit is vaak de tweede fase die mensen ingaan als ze er zelf niet uitkomen. De onderzoeken hebben echter vaak een rationeel karakter, waardoor nooit de werkelijke oplossing voor stress kan worden gevonden.
3. Gericht op de spirituele waarheid (het hogere bewustzijn)
Dit is de derde fase waar een mens zich in kan bevinden. Deze fase komt aan bod op het moment dat alle onderzoeken zijn gelezen en de desbetreffende persoon nog steeds veel last heeft van stress. Mensen proberen hun toevlucht nu te vinden naar spirituele vormen van genezing.
De spirituele genezing van stress gaat uit van het feit dat er een universeel achterliggend bewustzijn is (een achterliggende oerkracht van alles) die stress bij de mens kan wegnemen. Dit wordt in de Theosofie ook wel Atman genoemd – Het Zijn, Het Grenzeloze. Ook wordt dit wel de Boeddha-natuur genoemd.
Het is de kracht achter alle dingen. Het is Alomtegenwoordig, Eeuwig, Grenzeloos en Onveranderlijk. Het is de absolute werkelijkheid die voorafgaat aan al het gemanifesteerde op deze wereld (waaronder ook stress). In de Theosofie wordt het ook wel de Leegte of De Grote Illusie genoemd.
We kunnen deze achterliggende kracht vinden als we in staat zijn om het hoger denken te ontdekken. Op dit moment zijn bij de meeste mensen enkel de middel- en lage denkniveaus actief: begeerte, vitaliteit, gevoel en lichamelijk. Het algemene denkbewustzijn wordt in de Theosofie aangeduid als Manas (denken).
Het is dus voor het voorkomen van stress essentieel om het hogere denkbewustzijn te vinden. De hoogste denklaag is de eenheidsbeleving – het geestelijk contact met het achterliggend bewustzijn.
Dit is een belangrijk gegeven.
De Theosofie gaat anders dan de boeddhistische geloofstheorieën ervan uit dat juist door het hogere denken het achterliggend bewustzijn kan worden gevonden. De mens heeft nu eenmaal hersenen gekregen en dit ‘godsgeschenk’ maakt dit mogelijk – is de Theosofische gedachte. De boeddhistische visie vertelt ons echter dat enkel door het besef van niet-denken de eenheidsbeleving kan worden gevonden.
In mijn eigen ervaring is Het Zijn, Het Grenzeloze te voelen en te vinden in het hartcentrum (hartchakra) en is het een achterliggend fundament die wel degelijk ook met het denken kan samengaan. Het is dus een dialectische eenheid tussen de eenheidsbeleving en het denken an sich, waardoor het verstand wel efficiënter in lijn met het Zijn kan samenwerken. Het verstand wordt efficiënter en kalmer als de eenheidsbeleving wordt ontdekt.
De hersenen zijn wel verantwoordelijk voor het besef van en naar de continue terugkeer naar het Zijn – naar de eenheidsbeleving. De hersenen – onze gedachten – zijn dus wel essentieel voor het gevoel van eenheidsbeleving, aangezien ze het startpunt zijn (die de stress dus kan wegnemen).
De continue terugkeer naar het Zijn dient een soort automatisme te worden in je gedachten. In die hoedanigheid kan ik de theorie van de Theosofie omarmen – dat enkel door het aanboren van de hogere denklagen in de mens de eenheidsbeleving kan worden gevonden.
De meeste mensen hebben in het geval van stress te maken met telkens terugkerende gedachten (vicieuze cirkels). Dit zijn vaak negatieve gedachten uit het verleden of ‘lagere’ gedachten, die ook wel ‘stof’ worden genoemd.
Dit zijn onzinnige gedachten die werkelijk – als je ervan bewust bent – nergens op slaan of zeer onnodig zijn op dat moment. Je merkt als je continu de eenheidsbeleving ervaart dat de onnodige (negatieve) gedachten langzaam verminderen. De eenheidsbeleving wordt ook wel beschreven in de Theosofie als een voortdurende geconcentreerde opmerkzaamheid naar het Zijn.
Daarbij is het wel verstandig om de negatieve gedachten en de ervaringen die erachter liggen te aanschouwen als leerprocessen, zodat je in staat bent om de negatieve gedachten als positieve gedachten te kunnen aanschouwen – uiteraard in samenspel met de eenheidsbeleving.
‘Het beste wapen tegen stress is onze gave te kunnen kiezen voor andere gedachten’
Dit is een citaat van een wijze aanhanger van de Theosofie. Andere gedachten zijn te interpreteren als positieve gedachten. Wij zijn dus als mens in staat om negatieve gedachten om te zetten naar positieve gedachten. Maar dit is niet het enige.
Het citaat laat ook ruimte over voor de gedachten van eenheidsbeleving. Onze gedachten kunnen daar naartoe worden gestuurd als de wil bij jou aanwezig is.
Volgens de Boeddha kan je het achterliggend bewustzijn zelf vinden door het te willen en door enorme toewijding. Hij schreef ook: ‘bewerk je eigen Verlichting’. Verlichting is dus iets wezenlijks in jezelf.
‘Het dagelijks leven, dat is Tao’
Dit is wellicht de meest cruciale vers uit de Tao. Meditatie kan altijd en overal. Je hoeft niet een half uur stil te zitten en je hoeft niet per se naar een meditatiecentrum. Je kunt overal en altijd Tao (Zijn/God) vinden als je er maar van bewust bent.
‘Zen is een kwestie van Zien van de andere oever’
De eerste stappen naar Verlichting kunnen spontaan ontstaan – je ontwaakt op bepaalde momenten. Het is een kwestie van de andere oever ontdekken – de binnenste kern bij jezelf. Je hebt tot nu toe altijd aandacht gegeven aan de buitenwereld, altijd geluk gekend door externe omstandigheden en nu is het tijd voor jezelf, zodat je weer energie kan geven aan de buitenwereld.
‘Wat een mens feitelijk nodig heeft, is niet een toestand zonder spanningen, maar strijden voor een waardig doel’
Dit citaat – van wederom een bekende Theosofie-aanhanger – is bedoeld om uit te leggen dat spanningen ook gewoon bij het leven horen en dat de mens ook niet moet proberen om telkens deze spanningen excessief te onderdrukken. Laat soms ook spanning opkomen en kijk wat het met je doet. Echter is een teveel aan spanningen niet goed en levert dus stress, burn-outs en depressies op.
Bovendien vertelt dit citaat ons dat het goed is om als mens een richting te hebben in het leven – een waardig doel – om voor te strijden. De meeste stress is de oorzaak van een gebrek aan passie, aan een goede richting in het leven, aan een gedegen en goed levenspad.
Het is dus van belang om je levenspad goed voor ogen te hebben om stress weten te voorkomen en te genezen!
Greetz,
GuidoFox – Evolve your Life!
Spiritual Teacher, Life Coach and Political Influencer