​#45 - Leer beter verkopen! De drie ontwikkelingsstadia - in spiritueel opzicht - van een verkoper: the Inertia State, the Energetic State en the Peaceful State!

Hai GuidoFox hier! Gaaf dat je dit artikel leest!

In dit artikel wordt ingegaan op welke wijze je je verkooptechnieken kunt verbeteren met behulp van de drie spirituele ontwikkelingsstadia: the Inertia State, the Energetic State en the Peaceful State! 

The Inertia State

Dit is de laagste bewustzijnsstaat van een verkoper en deze wordt gekenmerkt door een apathische, afwachtende, angstige en verontwaardigde houding: waarom koopt niemand mijn diensten of producten af!? De meeste potentiële klanten zullen in deze staat tegen je vertellen dat ze niet op dit moment geïnteresseerd zijn in je dienst of product. 

De verkoper die in deze staat verkeert zal direct tegen zichzelf zeggen dat deze klanten niet zijn of haar product of dienst willen afnemen: het negatief denken is geboren en een laag zelfvertrouwen (in het verkopen) ligt daardoor in het verschiet. Enkel als de verkoper in staat is om de uitkomsten van zijn salesgesprekken los te kunnen laten, kan hij ‘evolven’ naar het allerhoogste level: the Peaceful State. Echter zit er meestal nog een state tussen: The Energetic State. 

The Energetic State

Deze staat kenmerkt zich vooral door het gevoel van desire, woede en ongepaste trots (verkoop-arrogantie). Je bent als verkoper sterk gericht op je doelstellingen - je targets: het verkopen van je diensten of producten aan je potentiële klanten. Je zit hoog in je energie en kracht in dit leidt tot betere verkoopresultaten als het stadium hiervoor. 

Denk hierbij als voorbeeld: een snelle autoverkoper dit heel veel praat en heel veel actie onderneemt. Hij onderneemt heel veel actie omdat hij zijn targets wilt halen en bij de geringste teleurstelling is hij al snel geïrriteerd en ontevreden - en tegen collega’s vertelt hij met trots dat hij zijn targets voor dit jaar al 'binnen heeft gehaald!'. Een bekend verschijnsel binnen het bedrijfsleven.

Dit verkoopstadium kenmerkt zich niet alleen maar door ‘excessive verbalization’ van de verkoper maar ook dat deze niet tot weinig luistert naar de behoefte van de klant: hij ratelt maar door en dit voelt de klant ook. 

Dit verkoopgedrag heeft als gevolg dat deals te snel worden gesloten en deze later weer eenvoudig worden ontbonden en dat potentiële klanten te snel afhaken omdat ze zich onder druk gezet voelen. De verkoopresultaten zullen er toch zijn door het hoge energielevel van de verkoper.

De onderliggende 'egocentrische' gedachte van de verkoper is: ‘I win, they lose’. Deze gedachte wordt in het onderbewustzijn van de potentiële klant opgepikt en dit kan voor de nodige weerstand zorgen - je bent als verkoper vooral bezig met je ‘targets’ en in minder mate met de desbetreffende klant.

The Peaceful State  

Deze verkoopstaat kenmerkt zich door de eigenschappen: moed, acceptatie, liefde en het vermogen tot opperste concentratie. De verkopers die op dit uitzonderlijke level opereren zijn in staat om met alle aandacht eerst uitgebreid te luisteren naar de potentiële klant zonder daarbij te oordelen - om hun aandacht te geven en om hun behoeften te kunnen doorgronden. Daarnaast plaatsen ze het product en dienst in de context van de behoefte van de klant: 'op welke wijze kan ons product of dienst van toegevoegde waarde zijn voor de klant'.

De geest en de handelingen van de verkoper zijn kalm en rustig, waardoor ruimte ontstaat voor nieuwe creatieve inzichten tijdens het verkoopproces (niet onbelangrijk). Dit kan ervoor zorgen dat de behoefte van de klant optimaal wordt bevredigd. De klanten worden vrienden en ze blijven terugkomen: loyale klanten worden geboren. De algemene denkgedachte van de verkoper is: ‘win-win’. Hoe kan deze situatie leiden tot een win voor de klant en voor mijzelf!

Je focust je in deze staat op het verkoopproces zelf en niet op de uitkomst daarvan; op de persoon achter de klant en niet op de klant. Je laat de uitkomsten los – hoe moeilijk dat ook is en omarmt en accepteert elke omstandigheid die op je afkomt - positief of negatief, - en laat dat ook weer snel los. Je concentreert je volledig op de ander, waardoor succes 'effortless and egoless' vanzelf komt. Het allerbelangrijkste is dat de verkoper gelukkig is met zichzelf. Anders kan hij de klant nooit gelukkig maken!

Greetz,

GuidoFox - Evolve your Life!

Spiritual Teacher, Life Coach and Political Influencer 

www.GuidoFox.nl